Hesteassisteret guidning

I Ørslevkloster Børneunivers har vi mulighed for at inddrage heste i forbindelse med AKT undervisningen. Det kan være en eller flere elever, som får tilbudt et særligt tilrettelagt forløb med hesteassisteret guidning og udvikling.

Her snakker vi om, hvad der virkelig fylder indvending og i livet. Dette gør vi, mens vi er omkring hesten. Vi strigler hesten og går med den på bane eller i ridehal, og laver forskellige ting med den.

Billede med hestehove og børnefødder

Sessionerne laves så de passer til den enkelte elev. Det kan være elever der:

- har oplevet alvorlig sygdom i familien, fysisk eller psykisk.

- har været angst/er angst/har angst.

- ikke kommer i skole.

- er deprimerede, og savner livsmod

- føler sig ensomme og udenfor.

- har brug for at mærke sig selv.

- har svært ved at koncentrere sig.

- svært ved at rumme sine følelser.

- har brug for en snak med en voksen om, hvad der rører sig

Vi hjælper med at tømme rygsækken via øvelser med hesten, og ikke mindst den fortrolige snak.

Eleven behøver ikke være vild med heste, men blot have lysten til at modtage støtte og finde styrke via hesten.

Tegning af pige og hest

Hvad er det hestene kan?

- De spejler vores humør og følelser her og nu.

- De spejler vores indre balance og ubalance.

- De giver os adgang til sider af os selv, som vi kan udvikle ved at være ekstra opmærksomme.

- De viser vores styrker og svagheder.

- Deres nærvær hjælper og støtter os.

- De giver os kontakt til undertrykte følelser eller ting, vi ikke har været bevidste om.

Eleven guides selvfølgelig i at omgås hesten på forsvarlig vis.

Har du lyst til at læse mere, så læs Skive Folkeblads artikel fra 2020 - Skive Folkeblad 3.januar 2020 eller indslag fra TV MV Skolehest

Hestehove og børnefødder