Børnehave og USFO

Ørslevkloster USFO

I Ørslevkloster starter dagen fælles for børnehavebørn og SFO-børn. Vi spiser morgenmad sammen, inden skoledagen starter. Herefter har vi hver vores hverdag inden vi sidst på dagen slutter sammen med hygge og samvær inden dagen rinder ud.

I ferieperioder er der sampasning de to pasningstilbud i mellem.

Billede af børnehaven udefra

Børnehaven

I vores børnehave er du en del af et godt sammenhængende børnehave- og skoleliv, hvor fællesskab, trivsel, samhørighed og nærvær er i centrum.

Her vægtes rum for leg og fordybelse.

Der er mulighed for rullende skolestart - Vi vurderer hvert barn individuelt i tæt samarbejde med forældre og indskolingsteamet. Vi har skolestart vinter og sommer. Hos os tages der højde for barnets følelsesmæssige, sociale, sproglige og begyndende faglige udvikling, når barnet er ved at være skoleparat.

Vi har et tæt samarbejde med dagplejerne i vores lokalområde og med lærerne på skolen omkring barnet.

Vores placering i et naturrigt område med eng, skov, kloster, landbrug og fjord afspejler sig i vores hverdag, hvor vi ofte i små eller store grupper drager på madpakketure, opdagelsesture hvor vi finder årstidernes vekslen.

Hos os er lyden af spirende forår, sommerens bølgende marker, efterårets farver og vinterens stilhed en del af børnenes dagligdag. Børnene får mulighed for at bevæge sig i et kuperet terræn med varieret natur og udfordringer, der stimulerer og udfordrer deres motoriske udvikling.

Vi er en lille personalegruppe med forskellige kompetencer og rummer børnene med stor respekt for deres forskelligheder. Personalet kender hvert barn indgående og arbejder tæt sammen om deres daglige udvikling.

Vi er kendetegnet ved et godt, tæt samarbejde med en meget engageret forældregruppe ved f.eks. ture ud af huset, bagedage, maddage, sommerfester, virksomhedsbesøg mm.

SFO

Er børnenes tilbud om aktivitet og samvær i enden af skoledagen. Vi bestræber os på at børnene efter skoledagen selv er med til at forme og præge eftermiddagens aktiviteter efter ønske og behov.

Vi vægter fælleskabet i SFOén og planlægger aktiviteter der styrker børns venskaber på tværs. Bl.a

• Børnemøder
  • Båldage hvor vi laver mad og snitter mm.
  • Fælles fødselsdage
  • Diverse konkurrencer