Forældresamarbejde

Et godt forældresamarbejde er en investering i gode og trygge børneliv. Et godt forældresamarbejde er med til at skabe de bedste forudsætninger for den enkelte elevs trivsel og for holdets/gruppens trivsel. Den enkeltes trivsel er vigtig for alles trivsel. Jo bedre samarbejdet mellem institution og hjem fungerer, jo bedre er chancen for at alle børn vil klare sig godt i livet. Alle forældre kan bidrage positivt til samarbejdet, og alle forældre er vigtige ressourcer. Alle kan bidrage med engagement og interesse i børnenes udvikling for børnenes faglige og sociale udvikling. Børnene begår sig i to verdener og da voksne hjemme og i institutionen oplever barnet i forskellige sammenhænge er det vigtigt, at vi deler viden omkring, hvad der optager barnet, og i hvilke situationer, barnet lykkes.

Vi er et lille børneunivers, hvor alle kender alle, både børn og voksne hinanden imellem. Dette sikrer, at alle er opmærksomme på alles trivsel, både fagligt og socialt. Heraf kan vi hurtigt iværksætte en indsats, hvis der er tegn på mistrivsel og forældre vil blive inddraget i vores bekymring, sparring og indsats. Deltagelse i forældremøder, samtaler og sociale arrangementer sikrer, at vi lærer hinanden og hinandens børn at kende, hvilket fordrer muligheder for dialog, samarbejde og udvikling.

Information

Børnehaven sender månedsbreve ud, om hvad der sker i børnehaven samt hvilket fokus, der er i den kommende tid. Hvert kvartal sendes der et mere omfattende forældrebrev ud. Lærere og pædagoger sender information ud via ugeplaner på forældreintra og skolelederen skriver ud en gang månedligt om, hvad der rør sig på skolen.

Forældresamtaler

Børnehaven tilbyder en opstartssamtale, når barnet har gået i børnehaven i ca. et halvt år. Der lægges vægt på, hvordan barnet er faldet til i børnehaven og om barnet har fået nogle gode legerelationer. Inden samtalen har en pædagog lavet en sprogvurdering på barnet som evalueres til samtalen.

Der udover tilbydes en samtale i forbindelse med skolestart, hvor forældre og pædagog har en dialog om hvor vidt barnet er skoleparat. Der kan gives flere samtaler efter behov.

I skolen tilbydes samtaler mellem lærer og forældre to gange årligt, hvor barnets sociale og faglige trivsel og udvikling er i fokus.

Der kan oprettes en ”Stafetlog” på børn med særlige bekymringer. ”Stafetlog” er navnet på det computerprogram, som Skive kommune bruger til at samle de aftaler der bliver lavet mellem forældre og medarbejdere om børnene.

Forældremøde

Der afholdes forældremøder en gang årligt både i børnehave og skole, hvor bl.a. børnenes udvikling og trivsel er vigtige emner.

I skolen vælges der et forældreråd for hvert hold. Forældrerådet tager sig først og fremmest af holdets sociale arrangementer. Det er vigtigt, at forældrerådet er aktivt og selv tager initiativ til forskellige arrangementer, da der ikke er meget tid til sociale arrangementer for den enkelte lærer/pædagog på holdet. Arrangementerne kunne f.eks. være overnatning med børnene, legeaftaler, fastelavnsfest, ture, fællesspisning o. lign.

Hvert år er der juleklip, hvor bedsteforældre er meget velkomne. Til motionsdagen op til efterårsferien er forældre meget velkomne, hvilket de også er til morgensang, som foregår hver dag fra kl.8.00.